Vorming en opleiding van jeugdwerkers
De voorbije jaren is in Europa heel wat gebeurd in het jeugdwerk rond de opleiding en vorming van jeugdwerkers. Daarom slaan een aantal Nationale Agentschappen voor Erasmus+ Jeugd, waaronder JINT, de handen ineen door een strategisch partnerschap op te zetten.
Het partnerschap
Dit strategisch partnerschap luistert naar de werknaam “SNAC EaT” ofwel "Strategic Partnership of National Agencies on the Education and Training of Youthworkers". Het wordt gecoördineerd door het Nationaal Agentschap van Duitsland. Behalve JINT voor Vlaanderen/Brussel zijn ook Estland, Italië, Ierland, Hongarije en Letland en het SALTO Training & Cooperation Resource Centre partner.
In Vlaanderen zijn verschillende stakeholders betrokken, waaronder De Ambrassade, Formaat, JES en een aantal hoger onderwijsinstellingen.
Doelstellingen
Het bredere doel van deze samenwerking is om via Europese samenwerking en uitwisseling de opleiding en vorming van jeugdwerkers te verrijken.
Een eerste speerpunt is om de samenwerking en dialoog te realiseren tussen...
- non-formele educatie van jeugdwerkers: de opleidings- en vormingsmogelijkheden voorzien door de jeugdsector zelf, zoals in Vlaanderen de kadervorming, basisopleiding voor beginnende jeugdwerkers of beroepskrachten ...
- en formele educatie van jeugdwerkers: de hoger onderwijsopleidingen waarin ‘jeugdwerk’ een plaats inneemt.
In de praktijk blijkt vaak vandaag het water diep tussen beide vormen van opleiding en vorming, terwijl zij wel hetzelfde doel voor ogen hebben: beginnende en gevorderde jeugdwerkers de nodige competenties meegeven om krachtig jeugdwerk te realiseren.
Een tweede speerpunt is om de Europese dimensie in de opleidingen en vormingen van jeugdwerkers te versterken. Dit houdt in dat ...
- jeugdwerkers kennis hebben over de mogelijkheden op Europees niveau: de subsidie- en vormingsmogelijkheden in de Europese Jeugdprogramma’s;
- deze opleidingen en vormingen inhoudelijk verrijkt worden met Europese tools en competentiekaders;
- jeugdwerkers zich bewust zijn van wat leeft op vlak van jeugdwerk en jeugdbeleid in andere landen.
Activiteiten
Het strategische partnerschap is opgericht in 2021 en loopt tot 2024. Een greep uit de activiteiten:
- In 2021-2022 lag de nadruk op voorbereidende activiteiten, waaronder een analyse van de verschillende nationale situaties in de betrokken landen op vlak van de opleiding en vorming van jeugdwerkers.
- In het najaar van 2022 vond een eerste conferentie plaats in Estland: “Becoming a Youth Worker”.
- In 2023 worden verschillende Europese activiteiten opgezet, gericht op docenten en trainers die willen verkennen hoe de Europese dimensie in hun vormingsaanbod of curriculum kan opgenomen worden. De focus ligt op het delen van concrete formats, tools en inhoud die docenten en vormingsmedewerkers kunnen gebruiken.
- In 2024 vindt de 2de editie van "Cross the Line" plaats, een vijfdaagse vorming waarin studenten sociaal werk uit verschillende landen de mogelijkheden van internationaal jeugdwerk verkennen en hun eigen professionele identiteit als jeugdwerker verdiepen. Een eerste editie vond in de lente van 2022 plaats.
- In het najaar van 2024 komt er een Europees slotevenement.
Meer weten
Over het strategisch partnerschap en de activiteiten
- Rapport van het Europese seminarie "Becoming a Youth Worker"
- Getuigenis van Jasmien (De Ambrassade) over haar deelname aan het Europese "Becoming a Youth Worker"
Achtergrondinformatie
- Europese Trainingsstrategie (ETS) voor jeugdwerk: een strategisch referentiekader voor de ontwikkeling van opleidingen en vorming voor jeugdwerkers in Europa
- ETS Competentiemodel voor jeugdwerkers die internationaal werken: een model dat weergeeft welke competenties je nodig hebt in internationaal jeugdwerk. YOCOMO is een project dat vormingsactiviteiten aanbiedt waarin met dit competentiemodel aan de slag wordt gegaan
- ETS Competentiemodel voor trainers: een model dat de competenties oplijst die je nodig hebt om vorming te geven aan jeugdwerkers
- FOCUS learning: een website met handig materiaal (posters, kaartensets, podcasts …) dat kan ingezet worden in de vorming en opleiding van jeugdwerkers